Thursday, May 17, 2018

RAMADHAN SERIBU BARAKAH

Asalamualaikum...

Hari ni 18 Mei 2018 bersamaan 2 Ramadhan 1439 merupakan hari ke 2 kita umat islam menjalani ibadah puasa... begitu banyak azam ketika mejalani ibadah puasa ini... antaranya tidak akan tinggal sehari pun solat sunat Tarawih, mengurangkan perbelanjaan di bazar dan juga berazam untuk menurunkan sedikit berat badan yang saya rasakan telah bertambah... huhu.




Saya sangat mudah mengesan berat dan dan inci bertambah iaitu dengan melihat keselesaan saya memakai tali leher... jika saya rasa sempit ketika mengenakan tali leher itu menunjukkan saiz pinggan telah pun bertambah!!!... inilah peluang saya untuk mendapatkan kembali saiz pinggang saya... insyallah.

Langkah yang saya ambil ialah hanya bersahur dengan kurma dan susu sahaja... tetapi saya memberi kebebasan ketika berbuka... untuk memastikan badan saya mendapat zat yang mencukupi... selain pengambilan supliment tambahan.



Selain dari itu juga saya elakkan pengambilan nasi ketika berbuka puasa dan juga lebihkan air. cuma anak-anak semua telah paham yang ayah dia sangat suka makanan seperti begedel, kuih lopis dan air tebu... antara menu yang perlu ada ketika berbuka puasa.

Pada kali ini juga, Nur Muhammad diminta untuk memastikan puasanya penuh tidak separuh hari sahaja seperti mana tahun-tahun lepas, anak-anak yang lain diminta untuk memperbanyakkan mengaji dan solat sunat




Apa-apa pun, saya doakan kita semua akan menjalani ibadah puasa pada kali ini dengan tenang dan barakah... mari kita rebut peluang mencari sebanyak pahala pada bulan ramadhan ini... 







No comments:

19 TAHUN KAMI HIDUP BERSAMA

 Assalamualaikum semua Lama rasanya saya tak menulis dalam blog ini... dengan kekangan masa maka bersawang la blog ini lama tak update... hi...