Wednesday, May 23, 2018

WARNA BAJU MELAYU SAMA TEMA...

Assalamualaikum...

Catatan ini dibuat ketika umat islam di Malaysia sedang menjalani ibadah puasa pada hari ke 7 Ramadhan sungguh cepat masa berlalu dan pastinya bulan Puasa ini masa yang ditunggu-tunggu ialah ketika berbuka puasa tanya siapa sahaja yang berpuasa nikmat pasti mereka rasai ketika berbuka puasa. bagi saya puasa merupakan masa untuk kita semua duduk makan bersama sekeluarga jika selama ini kita amat sukar mencari masa yang sesuai untuk bersama dalam satu keluarga ini lah masanya... 

Ketika ini lah saya akan bertanya dengan semua anak-anak masalah mereka di sekolah, selain dengan siapa mereka berkawan sekarang, perkembangan pelajaran mereka serta ingatan dan nasihat yang boleh diberikan sambil menjamu selera... mungkin ada sesetengah keluarga ketika makan hanya untuk makan sahaja tetapi bagi saya itulah waktu untuk saya mendekati anak-anak.

Seperti biasa Adam ditugaskan untuk membaca doa makan, Yasmine ditugaskan untuk membantu menyediakan juadah setiap kali berbuka puasa, Yaya pula mengemas semua makanan selepas selesai makan dan Mohd ditugaskan mengatur pinggan dan cawan ketika berbuka puasa... sedikit tanggungjawab untuk mereka supaya mereka tahu pentingnya peranan mereka di dalam keluarga ini. Ketika saya kecil juga dulu semua kami 5 beradik mempunyai tugas masing-masing yang telah ditetapkan oleh mak... itulah juga yang saya praktik ke atas anak-anak. 

Tahun ini... Insyallah semua telah bersetuju untuk ke area Masjid India dan di Sogo  membeli kelengkapan hari raya seperti mana tahun lepas... warna baju melayu kali ini saya turutkan permintaan anak-anak untuk memakai baju yang sama tema warna... warna apa? masih lagi mencari-cari... terutama melihat baju kurung Yasmine dan Yaya yang sukar untuk dicari... maknanya baju mereka berdua dah di beli barulah kemudian mencari baju saya, adam dan mohd... 

Satu yang saya sangat seronok apabila ke KL mencari baju raya ialah kami berkesempatan berbuka puasa stail orang KL berbuka... kali pertama dulu saya agak terkejut melihat mereka berbuka puasa... mereka boleh berbuka dengan membentang tikar yang disediakan oleh pihak Pengurusan SOGO di tepi-tepi jalan... penuh duduk semua ketika berbuka... satu pengalaman bagi saya yang sangat berbeza dan menarik... tahun ini sekali lagi saya ingin merasai suasana berbuka di sana. nanti saya share kan suasana ketika berbuka di sana... Insyallah















No comments:

19 TAHUN KAMI HIDUP BERSAMA

 Assalamualaikum semua Lama rasanya saya tak menulis dalam blog ini... dengan kekangan masa maka bersawang la blog ini lama tak update... hi...