Sunday, December 18, 2016

As salam...

As salam...

Hari ini terasa ingin bercerita tentang perlunya pengisian masa lapang dengan sesuatu aktiviti yang berfaedah kerana ada juga aktiviti yang dipenuhkan dengan sesuatu yang melalaikan contohnya seharian menonton tv atau pun mengadap ipad. Dari pembacaan yang boleh dikongsi bersama ialah kesan melihat ipad selama 5 jam sehari walaupun tidak secara berterus apabila discan otaknya didapati ada lubang-lubang wujud pada otak kita yang akan menyebabkan cepat timbul perasaan amarah.

Selalu diri ini mengingatkan anak-anak agar sentiasa pupuk tabiat membaca kerana ia merupakan sesuatu aktiviti yang sangat berfaedah sepanjang hidup kita. Tiba-tiba teringat... dimana pernah ketika menunggu di luar dewan peperiksaan semester tiga pengajian master saya, bersama menunggu insan yang telah berumur dalam lingkungan 50an dengan muka yang tenang untuk menghadapi peperiksaan. Saya bertegur sapa dengan beliau dan bertanya masih berminat dan berupaya untuk menuntut ilmu walaupun di usia tua, dengan senyuman beliau berkata saya berlajar sampai sekarang kerana takut menjadi nyanyuk menurut kata beliau dengan banyak membaca otak kita akan sentiasa berfungsi dan digunakan serta mengelakkan dari lupa dan nyanyuk.

Nampakkan... bertapa hebatnya jika kita membaca. Jangan duduk diam ambil buku atau apa sahaja yang boleh dibuat bacaan. Tabiat pelik yang pernah ditegur oleh adik saya ialah saya suka membaca akhbar-akhbar lama... hihi... saya rasa tidak rugi kita membaca tetapi kita lagi rugi jika kita terus tidak membaca.

Contohnya saya menulis blog ini...
Kerana banyak membaca saya boleh menulis dan berkongsi cerita dari pengalaman dan pembacaan saya. Dimana ayat yang boleh dikongsi ialah "dengan membaca maka bermulanya kita menulis".


No comments:

19 TAHUN KAMI HIDUP BERSAMA

 Assalamualaikum semua Lama rasanya saya tak menulis dalam blog ini... dengan kekangan masa maka bersawang la blog ini lama tak update... hi...