Thursday, December 22, 2016

Ustaz Kazim

As salam...

Malam tadi sebelum melelapkan mata terbaca dalam portal khabar online mengisahkan anak-anak zaman sekarang yang sanggup meninggalkan ibu bapa di stesyen bas atau di rumah tumpangan semata-mata tidak sanggup memikul beban menjaga mereka. Hati ini sebak dan sayu menatap wajah insan yang banyak berkorban menangis meratap tidak percaya sanggupnya anak mereka memperlakukan mereka sebegitu rupa.

Kalau bab-bab ini memang saya tidak boleh berkompromi, sebab itulah setiap kali apabila saya memberikan ucapan rasmi dalam setiap taklimat atau mesyuarat yang dihadiri pastinya saya akan menyelitkan bertapa penting dan utamanya keluarga dan jika ada peserta yang bermasalah dengan urusan anak-anak atau ibu bapa contohnya anak sakit atau ada mak yang terpaksa dibawa ke klinik untuk pemeriksaan bulanan pada hari itu... saya akan minta mereka utamakan urusan keluarga dahulu dan barulah kerja yang lain selepas itu.

Kenapa seorang ibu boleh membesarkan sepuluh orang anak dan sedangkan sepuluh anak tidak boleh menjaga seorang ibu. Terasa takut dan ngeri bila dikenangkan adakah mungkin terjadi pada diri saya.... semuanya tidak mustahil!. Nauzubilah... minta dijauhkan. Tetapi diri ini sentiasa berdoa agar anak-anak saya semua tidak akan lupa jasa ibu bapa mereka.

Ayah dan mama sentiasa mencurahkan kasih sayang dan memberikan bimbingan serta tunjuk ajar ilmu dunia dan ilmu akhirat kepada kalian semua. Insyallah... dengan bekalan itu semua pasti cukup untuk mereka menjadi insan yang terbaik.

Setiap pagi pasti jari ini akan mendail nombor insan yang dicintai untuk bertanya khabar pada hari tersebut. Perkara yang saya akan pasti lakukan dan telah menjadi rutin sebelum melakukan kerja harian lain.

Suara yang sentiasa tenang  dan mendamaikan hati ini. Sesiapa sahaja pastikan bersetuju dengan pendapat saya ini. Suara yang bertarung nyawa untuk melahirkan kita. Pastinya apa yang ustaz kazim pernah perkatakan sentiasa menjadi ingatan iaitu... "jangan sampai ibu bapa kita telefon kita bertanya khabar dek kerana perasaan rindu kepada kita, maka jatuhlah kita sebagai anak yang derhaka!". Sanggupkah kita menjadi anak yang bergini....?



No comments:

19 TAHUN KAMI HIDUP BERSAMA

 Assalamualaikum semua Lama rasanya saya tak menulis dalam blog ini... dengan kekangan masa maka bersawang la blog ini lama tak update... hi...