Tuesday, August 1, 2017

Semangat Kemerdekaan Akan Terus Kembang, Dipelihara Dan Kukuh Disanubari

Assalamualaikum

Maaf dipinta kerana lama tidak menulis dalam blog ini... terlalu banyak komitmen yang perlu diberi perhatian (ini semua alasan... hahaha). Terima kasih kepada semua sahabat yang terlalu prihatin kerana setia membuka blog saya ini... ada yang membukanya hampir setiap hari sehinggakan bila saya tidak menulis dan diam di dalam blog ini ada yang bertanya khabar adakah saya dalam keadaan sihat... perhatian anda semua saya sangat hargai!.

Selepas sebulan kita menyambut bulan Syawal... kini kita melangkah ke bulan Ogos yang penuh dengan semangat kemerdekaan. Secara peribadi saya melihatkan sambutan Kemerdekaan dari tahun ke tahun semakin terhakis kemeriahannya. kalau dulu banyak kereta yang mengibarkan bendera termasuklah kereta Proton Iswara arwah ayah yang dilekatkan dengan bendera kecil... terasa bangga... 




Kini boleh dikira berapa banyak yang meletaknya. tidak tahu dimana silap adakah tiada bekalan bendera ataupun semua merasakan ia sesuatu yang remeh untuk dilakukan... nampak Generasi kini terlalu kurang menjiwai dan meraikan hari kemerdekaan... agaknya kalau lah ada pihak yang membuat pertandingan kibaran jalur gemilang dengan memilih kenderaan yang mengibarkan bendera untuk diberikan hadiah contohnya rm5k atau rm10k pasti semua akan mengibarnya...hihi

Teringat dulu-dulu masa saya masih kecil... pagi-pagi arwah ayah dah duduk di depan televisyen untuk melihat majlis perarakan hari kemerdekaan Peringkat Kebangsaan yang diadakan di dataran Merdekan Kuala Lumpur... ketika itu terasa bangga dengan apa yang ada... itulah saya cuba praktikkan pada anak-anak saya...

Apa yang boleh saya harapkan ialah semangat kemerdekaan akan terus kembang, dipelihara dan kukuh disanubari generasi kini... Insyallah. Bagi saya bukan setakat 31 Ogos kita meraikannya tetapi sepanjang masa kita perlu hayatinya. 

Kalau ditanya lagu bersemangat petriotik yang mana satu saya sangat minati... secara peribadi saya merasakan saya dapat menyerap rasa petriotik apabila mendengar lagu ' 1 MALAYSIA". lirik yang penuh makna serta muzik yang segar dan bersemangat. 












2 comments:

LIS RASITA said...

X MELAYARI BLOG BUKAN X AMBIL BERAT...TERASAAAA TAUUU
SANGAT MENGAMBIL BERAT TERHADAP MY HADIKK NII,,
CUMA TATKALA KOMITMEN MERUNTUN KERINGAT,
ADA PERKARA YANG MENUNTUT KERJA BUAT,
ADA PERKARA YG TERTINGGAL BUAT SEKETIKA..
DON'T WORRY DEAR,ALWAYS WITH U...

belajar dari masa lalu, bersiap untuk masa hadapan, berikan yang terbaik untuk hari ini said...

TQVM Datin Seri aka Hakak... Sentiasa paham dengan keadaan yang sentiasa menuntut komitmen yang tinggi dalam amanah yang diberikan...

19 TAHUN KAMI HIDUP BERSAMA

 Assalamualaikum semua Lama rasanya saya tak menulis dalam blog ini... dengan kekangan masa maka bersawang la blog ini lama tak update... hi...