Tuesday, June 13, 2017

TAK PANDAI MASAK....

Assalamualaikum...


Pagi tadi yaya memberitahu yang dia teringin makan kek batik yang ayah buat... saya hanya memberi senyuman tanpa mengiyakan atau menidakkannya... inilah saya kalau untuk anak-anak memang saya kalah...dulu masa mula-mula buat kek batik, terpaksa melakukan video call dengan mak teh yang berada di Pasir gudang untuk memastikan ia jadi dan sedap.

Saya jenis lelaki yang tidak pandai masak... sehinggakan nak masak nasipun kadang-kadang kurang berjaya... tetapi kalau difikirkan balik memang saya sangat rugi kerana tidak memperolehi ilmu memasak ini... zaman sekarang sesuatu yang perlu dan tidak pelik jika seorang lelaki pandai masak...lihat sahaja chef-chef di hotel-hotel terkenal semuanya lelaki kerana memasak ini bukanlah satu perkerjaan yang mudah sebenarnya.

Disini buat pertama kalinya diberikan resepi kek batik paling mudah di dunia... hihihi, bagi sesiapa nak ingin mencuba silakan... ilmu kita kongsi bersama untuk kebaikan semua...

Bahan-bahan...

1) 1 buku buttercup
2) 1 biji telur
3) 1 peket kecil milo
4) 1 tin susu pekat
5) 3 sudu besar serbuk koko
6) 2 bungkus biskut merry 

Cara membuatnya ialah...

- Cairkan buttercup dalam kuali (guna api dapur paling kecil)
- Masukkan kesemua bahan di atas dan pastikan biskut merry diletak terakhir 
- Setelah semua digaul sekata, masukkan ke dalam bekas (mampatkan)

Siap!!!... sedap dimakan ketika sejuk...

Saya akan pastikan kek ini akan menjadi kek yang sangat disukai oleh anak-anak... saya nak mereka akan berkata..."sedap lagi kek batik ayah buat" jika dia orang beli kek ini di luar... hihihi.



6 comments:

Unknown said...

Nampak sedap.. boleh cuba buat ni..hihi

belajar dari masa lalu, bersiap untuk masa hadapan, berikan yang terbaik untuk hari ini said...

Selamat mencuba Epol Png

ina_zulkifli said...

So impressed Sir....kek batik encik Khairul yer...nampak sedap...tq share resipi..

Unknown said...

Mcm x caya En Khairul yg sy kenal pandai buat kek dan lg x caya siap bg resepi dan cara buat...wow so impresses...tahniah

belajar dari masa lalu, bersiap untuk masa hadapan, berikan yang terbaik untuk hari ini said...

Most walcome ina... cuba le... hihi

belajar dari masa lalu, bersiap untuk masa hadapan, berikan yang terbaik untuk hari ini said...

Saya sendiri pun tak percaya... hahaha.

19 TAHUN KAMI HIDUP BERSAMA

 Assalamualaikum semua Lama rasanya saya tak menulis dalam blog ini... dengan kekangan masa maka bersawang la blog ini lama tak update... hi...