Wednesday, June 28, 2017

MEMBAWA KELUAR DOSA-DOSA TUAN RUMAH...

Assalamualaikum

Salam 5 Syawal 1438...


Hari ini hari ke- 2 saya bekerja... jalan masih lagi lengang, bayangkan kalau hari-hari biasa saya mengambil masa 50 minit ke sejam untuk sampai ke pejabat tetapi hari ini saya hanya mengambil masa 20 minit sahaja untuk sampai!!... alangkah seronoknya kalau begini selalu. Di pejabat masih ramai lagi staf dan pegawai yang bercuti raya... ialah ini lah masa untuk kita berjumpa ahli keluarga kalau  hari-hari biasa memang tiada kesempatan lah.

Teringat tradisi keluarga kami akan berkumpul pada hari raya ke-2 di mana paginya pukul 9 kami semua ke kubur untuk membuat tahlil kepada semua arwah yang telah tiada. kalau dulu arwah ayah yang akan mengetuai bacaan tahlil tetapi kali ini di ganti dengan Tok Chu. lepas habis 3 tempat bertahlil ringkas kami semua akan berkumpul di rumah atok... makan bersama-sama. Biasa menu kami ialah menu kampung... inilah masa saya dapat merasai lauk kampung seperti masak sayur pisang, masak lemak nangka, masak lemak umbut kelapa dan sebagainya... paling saya tak lupa ialah masak lemak umbut kelapa yang sangat jarang-jarang jumpa... kalau dingat boleh telan air liur...hihi

Balik sahaja ke Melaka mulalah kami menerima banyak undangan rumah terbuka (Open House)... 2 malam berturut sejak balik ni ada rumah terbuka... dah dijemput kalau tak hadir terasa bersalah... sebolehnya saya akan cuba hadir untuk semua undangan. Anak-anak pun dah mula mencari hari-hari yang sesuai untuk mereka menjemput kawan-kawan datang ke rumah... saya sangat suka kalau anak-anak menjemput kawan-kawan datang ke rumah kerana ini lah masa kita kenal siapa kawan anak-anak serta keluarganya sekali... 

Ada juga yang memberi idea untuk saya membuat rumah terbuka sekali gus, jadinya tidak perlu menjemput banyak hari... tetapi bagi saya sendiri bukan saya tidak suka untuk membuat rumah terbuka sekali gus menjemput rakan-rakan, sedara mara dan rakan sekerja tetapi saya sendiri nanti merasa tidak puas melayan semua tetamu yang hadir... secara peribadi saya lebih suka menjemput dengan memanggil beberapa keluarga dalam satu malam... saya akan dapat melayan tetamu dengan lebih baik.

Kepada sesiapa yang ingin datang ke rumah dijemput datang... Rumah kami terbuka kepada sesiapa sahaja... bukan setakat hari raya sahaja tetapi rumah saya ini terbuka sepanjang masa... Arwah ayah sendiri sangat suka kalau ada tetamu datang ke rumah kerana beliau selalu berpesan kepada anak-anak... bahawa tetamu yang datang ke rumah kita akan membawa keluar dosa-dosa yang ada di dalam rumah dan mereka akan membawa keberkatan kepada tuan rumah...

Rasullah saw ada bersabda,

"Sesungguhnya seorang tetamu yang datang mengunjungi seseorang, akan membawa rezeki untuk tuan rumah tersebut dari langit, apabila ia makan sesuatu, Allah SWT akan mengampuni penghuni rumah yang dikunjungi tersebut" 

Semoga kita semua akan mendapat rahmat dan keberkatan selalu... Insyallah










4 comments:

Unknown said...

Aminn...tgu ketibaan rombongan cik kiah serbu rumah En Khai ya...sediakan kuih kegemaran kami...

Unknown said...

"Arwah ayah sendiri sangat suka kalau ada tetamu datang ke rumah kerana beliau selalu berpesan kepada anak-anak... bahawa tetamu yang datang ke rumah kita akan membawa keluar dosa-dosa yang ada di dalam rumah dan mereka akan membawa keberkatan kepada tuan rumah..."
Alhamdulillah.. tq share blh diterpkan dlm kehidupan..

belajar dari masa lalu, bersiap untuk masa hadapan, berikan yang terbaik untuk hari ini said...

Ahamdulilah.. yg baik kita share sama2

belajar dari masa lalu, bersiap untuk masa hadapan, berikan yang terbaik untuk hari ini said...

Hihi...uncle Sazalie..jemput dtg

19 TAHUN KAMI HIDUP BERSAMA

 Assalamualaikum semua Lama rasanya saya tak menulis dalam blog ini... dengan kekangan masa maka bersawang la blog ini lama tak update... hi...